Yksityisen terveyspalvelualan palkkoja korotetaan 3,3 % ja kiky-työajanpidennys poistuu

27.6.2020

Jytyn liittohallitus hyväksyi perjantaina 26. kesäkuuta yksityisellä terveyspalvelualalla saavutetun yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen, jonka ovat hyväksyneet kaikki sopijaosapuolet. Sopimuskauden palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina niin, että henkilökohtaisia ja taulukkopalkkoja korotetaan yhteensä 3,3 %. Kiky-sopimuksen mukainen 24 tunnin työajanpidennys poistuu 31. elokuuta. Uusi 25 kuukauden pituinen työehtosopimus on voimassa 1.4.2020 – 30.4.2022.

Palkkaratkaisuun ei sisälly lainkaan paikallisesti sovittavia eriä, vaan kaikki palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina. Henkilökohtaisia palkkoja ja taulukkopalkkoja korotetaan 1.8.2020 alkaen 1,3 % ja toisen kerran 1.7.2021 lukien 2 %. Jytyn jäsenille yleiskorotukset ovat parempia kuin paikalliset erät, koska yleiskorotukset jakaantuvat tasapuolisesti kaikille työntekijöille.

Vuonna 2016 voimaan tulleen kiky-sopimuksen 24 tunnin vuosittainen työajan pidennys poistuu 31.8.2020 niin, ettei sopimukseen tullut heikennyksiä kompensaationa.

Lomarahaa voidaan vaihtaa vapaaksi, jos siitä työpaikalla sovitaan. Lomarahan vapaaksi vaihtamisen mahdollisuudesta lomanmääräytymisvuoden osalta sovitaan kirjallisesti työnantajan ja luottamusmiehen kesken. Yksittäisen työntekijän osalta lomarahan vapaaksi vaihtaminen edellyttää edellä mainitun sopimuksen lisäksi, että siitä sovitaan työnantajan ja työntekijän välillä.

Sopimusalalla toteutetaan 5 päiväiseen vuosilomalaskentaan siirtyminen 1.4.2022. Työnantajakohtaisesti siirtyminen voi tapahtua aiemminkin. Tätä ennen vuosilomat ansaintaan ja pidetään vuosilomalain mukaisesti. Vuosilomalaskennan muuttaminen on kustannusneutraali ja muutos ei pidennä tai lyhennä lomia.

Luottamusmies- ja työsuojeluvaltuutetun korvauksia korotetaan 1.8.2020 lukien 5 %.

Neuvottelutulos sisältää lisäksi tekstimuutoksia mm. yövuorojen määrään ja keskimääräiseen työaikaan liittyen. Myös palkkasopimukseen saatiin parannuksia, jolloin työn vaativuus tulee huomioida aiempaa paremmin.

Sopijaosapuolet perustavat palkkausjärjestelmätyöryhmän, jonka tarkoituksena on selvittää työn vaativuuden arviointiin liittyviä määräyksiä. Tämän lisäksi osapuolet perustavat työryhmän selvittämään työntekijöiden henkistä ja fyysistä työturvallisuutta, työhyvinvointia ja työkykyä.

Terveyspalvelualan yleissitovaa työehtosopimusta noudatetaan terveydenhuoltoalan yksityisissä toimipaikoissa, kuten mm. yksityisissä sairaaloissa, lääkäriasemilla, kuntoutuslaitoksissa, terveyskylpylöissä, fysikaalisissa hoitolaitoksissa, lääketieteellisissä laboratorioissa ja tutkimuslaitoksissa, röntgenlaitoksissa ja työterveyshuollon yksiköissä. Yksityisiä terveyspalveluja voivat tuottaa yritykset, säätiöt ja yhdistykset.

Terveyspalvelualan työehtosopimus on useita työntekijäliittoja edustavan Terveyspalvelualan unioni ry:n ja työnantajia edustavan Hyvinvointiala HALI ry:n välinen sopimus. Jyty neuvottelee sopimuksesta osana Terveyspalvelualan unioni -neuvottelujärjestöä.