JäsenINFO

Liity jäseneksi

Ammattiliitto Jyty edustaa kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa henkilöstöä ja neuvottelee heidän työehtosopimuksistaan, joissa sovitaan mm. palkoista, työajoista ja lomista – valtakunnallisesti ja paikallisesti. Työpaikoilla jytyläisiä edustaa luottamusmies, jonka tehtävänä on huolehtia mm. siitä, että työnantaja noudattaa sovittuja sopimuksia. Tutustu jäsenetuihin!

Jyty tarjoaa kaikille jäsenilleen lainopillisia palveluja työelämän ja työsuhteiden ongelmakysymyksissä. Jytyn paikalliset ja valtakunnalliset yhdistykset sekä Jytyn alueelliset toimipisteet toimivat Sinun tukenasi ympäri Suomea. Jyty on myös Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n jäsen.

Jäsenkortti

postitetaan jäsenelle 1,5 kk:n sisällä jäsenyyden rekisteröinnistä.

Jäsenkortti on samalla myös matkustajavakuutuskortti.

Jos olet lähdössä matkalle, etkä ole vielä saanut jäsenkorttia, tilaa tilapäinen matkustajavakuutus- todistus Ifin asiakaspalvelusta

puh. 010 191919 (ma–pe 8–20)

Voit myös ladata Jytyn mobiilisen jäsenkortin.

Ohjeet Jytyn mobiilisovelluksen käyttöönottöön

Työpaikan vaihto

​Ilmoita omaan yhdistykseesi tai Jytyn jäsenpalveluun uusi työnantajasi sekä työsuhteen alkamispäivä. Huolehdi, ettei jäsenmaksuun tule katkosta. Toimitamme sinulle valtakirjan, jolla valtuutat työnantajan perimään jäsenmaksusi palkasta tai ohjeet/ viitenumerot jäsenmaksun maksamiseen itse. Muuta myös yhteys- ja jäsenyystietosi Jässärissä. Jässäristä löydät myös oman yhdistyksesi yhteystiedot.

Jos vaihdat ammattia tai paikkakuntaa, voi olla ajankohtaista vaihtaa toiseen Jytyn yhdistykseen. Edunvalvonnan kannalta on parasta kuulua siihen Jytyn yhdistykseen, johon muutkin työpaikan tai ammattialan Jytyn jäsenet kuuluvat.

Yhdistyksen vaihto

Hae uuden yhdistyksen jäsenyyttä kirjautumalla Jässäriin ja lähettämällä tieto vaihdosta Jässärin yhteydenottolomakkeella. Valitse yhteydenoton tyypiksi ”yhdistyksen vaihto”. Kirjoita viestiin minkä yhdistyksen jäsenyyttä haet ja mistä alkaen. Ilmoita samalla mahdollisesta työsuhteen muutoksesta tai päivitä työsuhdetietosi Jässärin työsuhteet-osiossa. Yhdistystä kannattaa vaihtaa heti työsuhteen alusta alkaen tai kuukauden vaihteessa. Huolehdi ettei jäsenmaksuun tule katkosta.

Jytyn paikallisista ja valtakunnallisista yhdistyksissä löydät täältä.

Jäsenpalvelu auttaa sinua oikean yhdistyksen löytämisessä.

Ilmoita eroamisesta kirjallisesti:

• vapaamuotoisella kirjeellä
  • sähköpostilla jasenrekisteri(at)jytyliitto.fi
  • Jässärin viestit-osiossa

Ilmoituksessa tulee olla:

• jäsennumero tai syntymäaika
  • eropäivä: jäsenyys päättyy ilmoituskuukauden lopussa tai myöhemmin tulevaisuudessa ilmoittamanasi ajankohtana
  • tieto mistä erotaan: yhdistyksestä, työttömyyskassasta tai molemmista.
  • eron syy, esim. eläkkeelle jäänti

Jäsenmaksut:

• huolehdi jäsenmaksuista eropäivään asti
  • peruuta jäsenmaksuvaltakirja työnantajaltasi

Huomioitavaa työttömyysturvassa:

• Vaihtaessasi työttömyyskassaa kuukauden kuluessa, voit käyttää Jytyn työttömyyskassassa kertyneet jäsenyys- ja työskentelykaudet hyväksi uudessa kassassa.
  • Jäsenyys päättyy työttömyyskassassa automaattisesti täyttäessäsi 68 vuotta tai siirtyessäsi eläketurvan piiriin.

Prosentuaalinen jäsenmaksu: 1,32% ennakonpidätyksen alaisesta palkasta

Euromääräinen jäsenmaksu: 5 euroa/kk

Opiskelijajäsenmaksu: 36 euroa/vuosi

Kannatusjäsenmaksu: 36 euroa/vuosi